Persprijzen voor journalistieke waakhonden

De journalisten Ilah Rubio en Jorina Haspels hebben de Luis in de Pels 2022 gewonnen. De prijs is een initiatief van onze stichting, die onder meer op deze manier impulsen wil geven aan de journalistiek over het functioneren van de democratie in Den Haag. De journalisten van het AD wonnen de prijs voor hun reportages over mensen die in de raderen van de bureaucratie van de gemeente en andere officiële instanties verstrikt raakten.
De Luis zal op dinsdag 21 juni in het Venduehuis worden uitgereikt, samen met de Haagse Persprijs voor het beste verhaal over de stad. De vijfkoppige jury heeft deze prijs dit jaar toegekend aan Volkskrant-journalist Robert van de Griend voor een reportage over de sociale spanningen in het stadsdeel Laak, aan de hand van lotgevallen rond een ondergrondse afvalcontainer.
Voorts zijn nog twee Flaneurs toegekend voor bijzondere journalistieke producties die bijdragen aan de politieke en culturele klimaat in de stad. Een van deze twee prijzen gaat naar Ivar Lingen, journalist van de lokale zender Den Haag FM, voor het wekelijkse politieke radioprogramma Spuigasten op zaterdag. De andere Flaneur gaat naar Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant voor zijn artikel over de redding van de non-conformistische boekhandel Colette in de Reinkenstraat.
De Luis in de Pels is voor de tweede keer uitgereikt. De prijs bestaat uit een kunstobject van beeldend kunstenaar Charlie Hendriksen en een bedrag van 1500 euro.
De Haagse Persprijs is de opvolger van de Jan Paul Bresserprijs. De prijs bestaat uit het beeldje De Mus van beeldend kunstenaar Loek Bos en 1500 euro. De Flaneur is een tekening van kunstenares Mari Hofmann van het beeldje van de beroemde Haagse columnist Eduard Elias op het Lange Voorhout. De jury bestond uit Casper Postmaa, Bart Zuidervaart, Ineke Bresser, Maaike Kraaijeveld en Christiaan Weijts. De stichting Luis in de Pels beheert een fonds waaruit veelbelovende journalistieke producties worden ondersteund, zowel van gevestigde media als van freelance journalisten.