Luis in de Pels voor ‘O, o, De Mos’

De Luis in de Pels 2023, de Haagse mediaprijs voor politieke journalistiek, is toegekend aan AD-verslaggever Niels Klaassen voor zijn podcast ‘O-, o, De Mos’.
Volgens de jury heeft Klaassen met dit relatief nieuwe medium ‘spannend en verhelderend verslag gedaan’ van de corruptie-affaire rond de lokale partij Hart voor Den Haag, waarin Richard de Mos centraal staat.
Niels Klaassen heeft een zevendelige serie gemaakt over de kwestie, die de Haagse politiek al sinds oktober 2019 in zijn greep houdt en ook landelijk groot nieuws is. ‘Niet alleen heeft de verslaggever de juiste toon getroffen, zijn productie is ook informatief: wie zijn podcast heeft beluisterd, weet meer dan de krantenlezer’, aldus het rapport van de jury onder leiding van de Haagse journalist Casper Postmaa.
Op 21 juni zal de prijs, een sculptuur van de beeldhouwer Charlie Hendriksen, in de Haagse Kunstkring aan Klaassen worden uitgereikt. De Luis in de Pels is een prijs die elk jaar wordt toegekend aan een eminente journalistieke productie die de lokale democratie dient. De algemene ‘Haagse persprijs’ voor een mooie of indringende productie over de stad is dit jaar gewonnen door verslaggever Jeroen van Raalte van de weekkrant Den Haag Centraal. Hij krijgt deze prijs, die in 2017 voor het eerst werd uitgereikt als de Jan Paul Bresserprijs, voor zijn ‘mooi geschreven, grondige en toegankelijke onderzoeksverhalen’ over de nog steeds niet van de grond gekomen verhuizing van het Escher Museum naar de voormalige ambassade van de VS aan het Lange Voorhout, de opnieuw opgelaaide discussie over de erfpacht in Den Haag, de huizenjacht van de Deutsche Bank op de Haagse vastgoedmarkt en de problemen met het warmtenet van Eneco. De winnaar krijgt het door beeldhouwer Loek Bos ontworpen beeldje ‘De Mus’.
De Flaneur, de prijs voor ‘de journalist van het jaar’, gaat naar Lot van Bree van Omroep West. Volgens de jury is Van Bree voor de Haagse televisiekijker al jaren een gezaghebbend verslaggever over de gebeurtenissen in de Haagse lokale politiek. ‘Dat doet zij niet alleen helder en to-the-point, maar zij is bovendien vaak de eerste die het nieuws brengt. Met haar berichtgeving over de affaire-De Mos bewees zij dat eens te meer’. Zij ontvangt het kunstwerk De Flaneur van Mari Hofman. De naam van de prijs verwijst naar de Haagse columnist Eduard Elias (1900-1967) die publiceerde onder het pseudoniem De Flaneur.
De prijzen zijn dit jaar voor het eerst alle drie onder de vlag van de stichting Luis in de Pels toegekend. De mediaprijs Luis in de Pels is een initiatief van onze stichting, een fonds voor politieke en onderzoeksjournalistiek voor de regio Haaglanden. De stichting geeft financiële steun aan journalisten en redacties bij het uitoefenen van hun functie als waakhond van de democratie in de Haagse regio. De Haagse Persprijs is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Den Haag. De jury bestond uit Casper Postmaa (voorzitter), Ineke Bresser, Christiaan Weijts, Bart Zuidervaart en Maaike Kraaijeveld.