Nieuwe persprijs Luis in de Pels voor NRC-verslaggevers

NRC-verslaggevers Merijn Rengers en Joep Dohmen hebben in mei 2021 de persprijs van De Luis in de Pels gekregen voor een serie over de affaire rond de twee Haagse wethouders van Groep de Mos. De kwalitatief hoogstaande onderzoeksjournalistiek van Rengers en Dohmen had als thema de integriteit van het Haagse stadsbestuur. Dat er banden waren tussen financiers van Groep de Mos en de Haagse gokwereld hebben zij onthuld. De reden voor het vertrek van de belangrijkste vastgoedambtenaar uit het Haagse stadhuis is ook te danken aan hun werk. De winnaars van De Luis in de Pels-persprijs ontvingen samen een bedrag van tweeduizend euro en een kunstwerk van Charles Hendriksen.
Titia Ketelaar van de NRC kreeg een eervolle vermelding voor haar precies geschilderde portret van het Haagse Malieveld. Een jaar lang volgde ze de gebeurtenissen in de huiskamer van de stad. Van grote demonstraties tot zwoegende buitensporters.

Tegelijk met de Luis-prijs werd een andere Haagse persprijs uitgereikt: De Volharding – voorheen de Jean-Paul Bresser Prijs – ging naar David Davidson en Rasit Elibol voor hun reportage ‘Achter de gevels’ in weekblad De Groene Amsterdammer. Hun productie ging over misstanden in de Haagse Weimarstraat, waar bewoners veel last hebben van criminele activiteiten. Die zijn vaak vermomd als ordentelijke winkels of horeca.
De Volharding bestaat uit een bedrag van 3500 euro en het beeld De Mus van beeldhouwer Loek Bos.
Een eervolle vermelding ging naar Marc Konijn van weekblad Den Haag Centraal voor zijn serie over de toenemende dreiging van de zee door klimaatverandering.

persprijs de luis voor NRC